سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات مثبت و منفی برای تحصیل در استرالیا

تحصیل در کشور استرالیا باتوجه‌به استفاده از سیستم آموزشی باکیفیت و عالی می‌تواند آینده‌ای موفق را برای دانشجویانی که برای تحصیل در این کشور اقدام می‌کنند را رقم بزند. شما حتماً می‌دانید که استرالیا جزو کشورهایی است که مراکز آموزشی آن جزو صد مرکز برتر در سراسر دنیا شناخته می‌شوند. باتوجه‌به همین موضوع، ‌باید دریافت که استرالیا می‌تواند یک مقصد مهم و بی‌نظیر برای دانشجویان بین‌المللی باشد.

 

مزیت اصلی و مهمی که تحصیل در استرالیا دارد، فول فاند بودن آن است. فول فاند یعنی آن که کشور استرالیا به دانشجویان خود یک نوع بورسیه می‌دهد که شامل همه هزینه‌ها اعم تحصیل، زندگی، مسکن، بهداشت، حمل‌ونقل و سایر مخارج آنان است. علاوه بر این شما امکان اشتغال در یک محیط امن را نیز به‌تمامی مزیت‌های تحصیل در استرالیا اضافه کنید.

تحصیل در این کشور می‌تواند به یک رؤیای واقعی تبدیل شود؛ اما به شرطی که شما به‌عنوان متقاضی تحصیل در استرالیا، از مشاوره‌های مهاجرتی پیش از هرگونه اقدامی بهره‌مند شوید. گروه مهاجرتی الیت پس با حضور مشاوران باتجربه در تمامی زمینه‌های مهاجرت تحصیلی و همچنین آشنایی به قوانین کشور و دانشگاه‌های استرالیا، ‌ می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

شرایط سنی تحصیل در استرالیا

شرط اول برای تحصیل در استرالیا، دارابودن شرایط سنی مناسب است. طبیعتاً هر شخصی که در بازه سنی خاصی قرار داشته باشد، ‌ امکان تحصیل در هر مقطعی را ندارد. به‌طورکلی برای تحصیل در دانشگاه‌ها و یا مراکز آموزشی استرالیا باید شما حداقل سن 18 سال تمام را داشته باشید.

 اما این امر در خصوص دوره‌هایی مانند ابتدایی و دبیرستان صدق نمی‌کند و باید باتوجه‌به نوع مدرسه انتخاب شده توسط متقاضی، شرایط سنی نیز بررسی شود. شرایط سنی برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا نیز مهم است.

مشخص کردن مقطع تحصیلی

طبق اعلام دولت استرالیا و سیاست‌های آموزشی این کشور، برای تحصیل در استرالیا ابتدا باید مقطع خود را مشخص نمایید. برای تحصیل در مقطع دبیرستان‌های این کشور، ‌ شرط سنی حداقل 12 سال و حداکثر 15 سال اعلام شده است.

نکته مهم در خصوص شرایط سنی تحصیل در استرالیا این است که متقاضیان می‌توانند از سن 15 الی 18 سالگی در کالج‌های این کشور تحصیل کنند و سپس بعد از آن به دانشگاه بروند.

بهترین رشته ‌ها برای تحصیل در استرالیا

بهترین رشته ‌های تحصیلی برای تحصیل در استرالیا رشته‌هایی هستند که شما به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی بتوانید بعد از فارغ‌التحصیلی، مستقیم وارد بازار کار شوید. استفاده از بازار کار پس از فارغ‌التحصیلی از مزیت‌های رشته‌هایی است که معمولاً دارای متقاضیان زیادی نیز است.

به‌طورکلی رشته‌هایی مانند مهندسی کشاورزی، رشته‌های پزشکی مانند دندانپزشکی، پرستاری، روان‌شناسی و مهندسی پزشکی جزو رشته‌هایی به شمار می‌روند که علاوه بر داشتن بازار کار بسیار خوب، اساتید مطرحی نیز به‌عنوان آموزش‌دهنده دارند.

از نظر درآمدی طبق بررسی‌های پژوهشی، شغل‌هایی  مانند متخصص بیهوشی، جراحی و متخصص داخلی جزو پردرآمدترین رشته‌هایی است که در این کشور وجود دارد. اما نکته قابل‌توجه بعدی این است که رشته‌هایی فناوری اطلاعات و همچنین مهندسی آی‌تی، جزو رشته‌ها تحصیلی پر درآمد بعد از رشته‌های پزشکی به شمار می رودند.

تحصیل در استرالیاتحصیل در استرالیا

بهترین رشته برای بانوان

بانوان به‌عنوان دانشجویان بین‌المللی همواره این دغدغه را داشتند که چه رشته‌ای را انتخاب کنند که پس از آن بتوانند در بازار کار مرتبط مشغول به کار شوند. رشته‌هایی مانند متخصص بیهوشی، مدیریت اجرایی، برنامه‌نویسی، مهندسی آی‌تی و همچنین مدیریت مالی از جمله رشته‌هایی هستند که در استرالیا بانوان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی زودتر وارد بازار کار شوند و کسب درآمد کنند.

تحصیل در استرالیا رایگان

تحصیل در استرالیا آن هم به‌صورت رایگان امکان‌پذیر است، اما برای استفاده از این مزیت بی‌نظیر، شما به‌عنوان متقاضی باید شرایطی را دارا باشید. شرایطی مانند معدل بالا و یا سابقه پژوهشی مرتبط می‌تواند به این موضوع کمک کند.

برخی از مقاطع تحصیلی در استرالیا به‌گونه‌ای هستند که دولت این کشور، تمامی هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند و به‌اصطلاح به آن فول فاند گفته می‌شود.

فول فاند یعنی یک نوع بورسیه تحصیلی که کشور استرالیا برای تحصیل در استرالیا پرداخت می‌کند که شامل تمامی هزینه‌های یک دانشجو اعم از تحصیل، مسکن، بهداشت، حمل‌ونقل و سایر هزینه‌های آن است.

فول فاند

بورسیه فول فاند معمولاً به مقاطع کارشناسی‌ارشد و بالاتر از آن تعلق می‌گیرد. اما گاهی اوقات با توجه شرایط به برخی از رشته‌های مقطع کارشناسی نیز این بورسیه تعلق خواهد گرفت.

 کشور استرالیا هر ساله کنفرانس‌ها و مسابقات علمی مختلفی را در داخل کشورش برگزار می‌کند که همراه با اعطای جوایز علمی است. هر شخصی که بتواند جوایز علمی این مسابقات را کسب کند، می‌تواند از شرایط بورسیه فول فاند نیز بهره‌مند شود.

استفاده از این بورسیه پس از کسب جوایز علمی منوط به هیچ مقطع و رشته خاصی نیست و فقط با کسب این مقام می‌توانید از بورسیه کامل بهره ببرید.

دراین‌بین برخی از دانشگاه‌های مطرح کشور استرالیا نیز وجود دارد که با بررسی سوابق علمی و تحصیلی متقاضیان می‌توانند آن‌ها را بورسیه کامل یا همان فول فاند کنند.

هزینه تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا مانند هر کشوری شامل هزینه‌هایی مانند هزینه تحصیل، مسکن و مابقی هزینه‌ها است. طبیعتاً دانشجویان بین‌المللی به میزان استفاده از بورسیه‌های تحصیلی و یا استفاده از کار دانشجویی می‌توانند مدیریت بهتری در هزینه‌ها و همچنین کاهش‌دادن هزینه‌های زندگی و تحصیل در استرالیا داشته باشند.

هزینه تحصیل در استرالیا طبق اعلام دولت این کشور برای مقاطع کارشناسی به بالا حدود 20 الی 50 هزار دلار استرالیا تخمین زده شده است که این موضوع جدای هزینه هایی مانند هزینه مسکن و بهداشت و حمل و نقل محاسبه شده است.

در نظر داشته باشید که سبک زندگی شما و محل قرارگیری مسکن شما در این کشور می تواند در هزینه های تحصیل در استرالیا تاثیر مستقیم داشته باشد.

به‌طورکلی هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی می‌تواند بین 20 الی 40 هزار دلار استرالیا و هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بین 22 الی 50 هزار دلار استرالیا باشد. برای مقطع دکتری نیز هزینه ای بالغ بر 20 الی 45 هزار دلار استرالیا عنوان شده است.

لازم به ذکر است که این هزینه ها بدون در نظر گرفتن امکان استفاده از بورسیه اعلام شده است و استفاده از بورسیه و رشته تحصیلی میتواند هزینه های تحصیل را کاهش دهد. یکی از موسساتی که ویزا تحصیلی استرالیا را پشتیبانی میکند الیت پس است.

تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم

برای تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم شما باید از شرایط تحصیل خوبی برخوردار باشید. اخذ پذیرش آن هم از دانشگاه‌های مطرح استرالیا که جزو صد دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می‌شوند طبیعتاً آسان نخواهد بود. داشتن یک معدل بالا می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید پذیرش دانشگاه‌های استرالیا را دریافت نمایید.

مهم‌ترین مزیتی که در اخذ پذیرش مراکز آموزشی استرالیا در مقطع دیپلم وجود دارد، این است که شما می‌توانید مقاطع بالاتر مانند کارشناسی‌ارشد و دکتری را نیز ادامه دهید.

معمولاً دانشجویانی که برای تحصیل در استرالیا اقدام می‌کنند، می‌توانند پیش از ورود به دانشگاه، از کالج‌های این کشور استفاده کنند.

تحصیل در کالج‌های استرالیا می‌تواند مزیت‌های فراوانی مانند آشنایی بافرهنگ، آمادگی ورود به دانشگاه و همچنین ایجاد تجربه زیسته برای دانشجویان بین‌المللی داشته باشد که در آینده به کمک آن‌ها خواهد آمد.

اما تحصیل در استرالیا با دیپلم دارای شرایط مهمی مانند قبولی در آزمون‌های ورودی است که اگر شما نتوانید در آن آزمون‌ها نمره قبولی را به دست آورید، اخذ پذیرش تحصیل در استرالیا عملاً غیرممکن است. همچنین شما باید مدرک بین‌المللی زبان که در آزمون‌های آیلتس و تافل آن هم با نمره 6.5 یا 7 به دست آوردید را داشته باشید.  

هزینه مهاجرت تحصیلی به استرالیا

هزینه مهاجرت و تحصیل در استرالیا حدود 9 الی 25 هزار دلار استرالیا به صورت سالانه است که این مقدار هر سال با توجه به برخی شرایط افزایش می باید. اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، استفاده از مشاغل دانشجویی است که بتوانید به واسطه آن هزینه مهاجرت تحصیلی خود را کاهش دهید.

یکی از امکاناتی که برای تحصیل در استرالیا وجود دارد،‌ استفاده از کار دانشجویی است که برای آن هم سقف تعیین شده و شما مجاز نیستید بیشتر از آن در طول ماه از شرایط کاردانشجویی استفاده کنید.

اما برای مهاجرت تحصیل به استرالیا علاوه بر هزینه‌های جاری، برخی از هزینه‌ها وجود دارند که به آن‌ها هزینه‌های پنهان گفته می‌شود که معمولاً در برآیند هزینه‌ها محاسبه نمی‌شوند و این سبب می‌شود تا شما نتوانید به‌صورت شفاف برنامه‌ریزی مالی مناسبی داشته باشید.

هزینه‌های پنهان معمولاً به هزینه‌هایی مانند ترجمه مدارک، آزادسازی مدارک از دانشگاه‌های ایران، هزینه کتب درسی و همچنین هزینه درخواست ویزای تحصیلی است که حدوداً 650 دلار استرالیا است.

شرایط تحصیل در استرالیا

برای تحصیل در استرالیا اولین شرط داشتن نامه پذیرش از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی این کشور است. پس از آن مهم‌ترین شرطی که اگر شما نتوانید آن را اثبات کنید باعث می‌شود که درخواست تحصیل در استرالیای شما ملغی شود. شرط اثبات تمکن مالی از جمله شروطی است که شما باید به‌واسطه برخی از مدارک بانکی و شغلی آن را به دولت استرالیا اثبات کنید.

اثبات تمکن مالی؛ یعنی شما به دولت این کشور اعلام می‌کنید که باتوجه‌به مدارک بانکی و شغلی که دارید، توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در استرالیا را دارید.

بعد از اثبات تمکن مالی، مهم‌ترین شرط دارابودن مدرک بین‌المللی زبان است. مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی را باید به‌واسطه آزمون‌هایی مانند آیلتس یا تافل دریافت کرده باشید و حداقل نمره قبولی در این آزمون‌ها 6.5 یا 7 است.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی از موارد، به دلیل شرایط ویژه تحصیلی، امکان دریافت پذیرش و تحصیل و سپس دریافت مدک زبان به صورت همزمان وجود دارد. پیشنهاد می کنیم برای دریافت راهنمایی لازم در این زمینه با مشاوران تیم مهاجرتی الیت پس مشورت کنید.

چگونه از دانشگاه‌های استرالیا پذیرش بگیریم

پذیرش در دانشگاه‌های استرالیا یا تحصیل در استرالیا وقتی اتفاق می‌افتد که شما بتوانید با استفاده از مدارک تحصیلی و یا حتی شغلی و در برخی از موارد، با استفاده از مدارک پژوهشی خود به دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی این کشور درخواست داده باشید.

 پس از ارائه درخواست شما، ‌ مدارک ارسالی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز با شما مصاحبه‌ای ترتیب داده خواهد شد. در صورت تأیید مدارک و قبولی در مصاحبه شما می‌توانید پذیرش دانشگاه‌های استرالیا را داشته باشید.

در نظر داشته باشید که داشتن معدل بالا در مقاطع تحصیلی قبلی می‌تواند به شما کمک بزرگی در دریافت پذیرش داشته باشید. ازجمله مواردی که باعث می‌شود تا شما روند سهل‌تری در دریافت پذیرش دانشگاه‌های استرالیا داشته باشید، ارائه توصیه‌نامه است.

در توصیه‌نامه یک استاد با رتبه بالای علمی ظرفیت‌ها و توانایی‌ها شما را بیان و آن‌ها را تأیید می‌کند و به مدیران مراکز آموزشی استرالیا توصیه می‌کند تا شما به شما پذیرش اعطا کنند.

تحصیل در استرالیاتحصیل در استرالیا

مقاطع مختلف تحصیلی در استرالیا

مقاطع تحصیلی در استرالیا مانند کشور ایران نیست و کمی متفاوت است. ما در ایران مقاطع تحصیل را به ابتدایی، دبیرستان و دانشگاه تقسیم می‌کنیم، اما در برای تحصیل در استرالیا باید بدانید که آموزش در این کشور اجباری است و از مقطع پیش‌دبستانی شروع می‌شود.

مقاطع تحصیلی در استرالیا پس از پیش‌دبستانی، ابتدایی و سپس متوسطه است. اما بین دوره متوسطه و دانشگاه یک دوره‌ای قرار دارد به نام متوسطه دبیرستان ارشد که معمولاً بازه سنی دانش‌آموزان این دوره بین 11 الی 12 سال است.

 پس از اینکه دانش آموزان آموزش های اجباری خود را تا سن 12 سالگی به پایان برسانند، می توانند تا قبل از 18 سالگی با رضایت والدین خود وارد محیط های علمی مانند کالج یا دانشگاه شوند.

متقاضیانی که در این بازه سنی قرار دارند و در نظر دارند تا برای این مقطع اقدام به درخواست تحصیل در استرالیا داشته باشند، باید بدانند که مهم‌ترین مدارکی که باید همراه با فرم درخواست تحصیل در استرالیا تحویل دهید، ‌ مدارک شناسایی، مدارک تحصیل با نمره قبولی و مدرک زبان است.

تحصیل در استرالیا بدون مدرک زبان

تحصیل در استرالیا بدون مدرک زبان عملاً غیرممکن است. هر دانشجوی بین‌المللی باید بداند که مدرک زبان یکی از مدارکی است که اگر نتواند آن را با نمره قبولی اعلام شده توسط دولت استرالیا ارائه کند، نمی‌تواند مجوز تحصیل در استرالیا را دریافت کند.

زبان‌آموزشی کشور استرالیا زبان انگلیسی است و شما به‌عنوان متقاضی باید حتماً به واسطه شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان مانند آیلتس و تافل این مدرک را به دست آورید. حتی اگر شما سابقه تحصیل در یک محیط انگلیسی‌زبان یا سابقه اشتغال در محیط انگلیسی‌زبان را داشته باشید، با انجام برخی از تست‌ها و آزمون‌ها، می‌توانید بدون ارائه مدرک پذیرش خود را از دانشگاه‌های استرالیا دریافت نمایید.

اما برخی از دانشگاه‌های استرالیا با درنظرگرفتن شرایط ویژه تحصیل قبلی شما و بررسی معدل بالا می‌توانند به شما پذیرش اعطا کنند. اما این پذیرش به شرطی است که شما بتوانید تا یک تاریخ مشخص مدرک زبان خود را ارائه کنید؛ چون در غیر این صورت ‌پذیرشی که به شما داده شده است از رسمیت خارج می‌شود و اعتباری نخواهد داشت.

نکات مثبت و منفی برای تحصیل در استرالیا

استرالیا به‌عنوان کشوری شناخته می‌شود که دانشگاه‌های آن جزو دانشگاه‌های برتر جهان است و به همین دلیل از سیستم آموزشی مناسب و باکیفیت برخوردار است. تحصیل در استرالیا علاوه بر مزیت‌های فراوانی مانند اشتغال پس از تحصیل، ایجاد یک رزومه بسیار قوی، ‌ دریافت بورسیه‌های کامل و یا حتی دریافت اقامت دائم آسان معایب و نکات منفی نیز دارد.

اولین نکته منفی در تحصیل در استرالیا این است که شهروندان این کشور بیشتر رفتارهای نژادپرستانه دارند که همین می‌تواند سبب رنجش خاطر برای دانشجویان بین‌المللی باشد. همچنین داشتن آب‌وهوای بسیار سرد در زمستان و یا آب‌وهوای بسیار گرم در تابستان از نقاط منفی تحصیل در استرالیا است.

وجود هزینه‌های بالای زندگی و همچنین دسترسی‌های سخت به ناوگان حمل‌ونقل عمومی از دیگر موارد منفی است که شما به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی پس از اخذ پذیرش و تحصیل در استرالیا با آن روبه‌رو خواهید شد.